Tiada lagi Lagenda Badminton dunia, ” Mninggal rebah ketika bermain badminton ” (5Gmbr)

Jakarta : Legenda badminton Indonesia, Markis Kido, 36, yang pernah merangkul pingat emas Sukan Olimpik 2008 dilaporkan meninggal dunia malam tadi.

Arw4h men1nggal dunia pada usia 36 tahun akibat ser4ngan j4ntung ketika bermain badminton di Tangerang.

Dia terkenal bersama Hendra Setiawan, gandingan mereka adalah antara pasangan yang cukup digeruni dengan pelbagai kejayaan telah diraih termasuk emas Sukan Olimpik dan Kejuaraan Dunia, salam takziah buat keluarga allahyarham.

Turut berduka dengan pemergian Lagenda Badminton itu adalah Mohd Hafiz Hashim bekas pemain badminton Malaysia dan bekas juara All England yang  memuat naik foto bersama Markis ditwitternya malam tadi.

Difahamkan, bekas pemain beregu lelaki Indonesia itu rebah secara tiba-tiba ketika sedang bermain badminton bersama rakannya, Candra Wijaya yang juga bekas bintang badminton negara tersebut.

Ketika sedang bertukar gelanggang selepas tamat set pertama, saya lihat dia rebah secara-tiba dan tidak sedarkan diri, Kami cuba yang terbaik untuk selam4tkan dia sebelum dikejarkan ke hospital, kata Candra.

Sepanjang kariernya, Markis mengharungi detik yang cukup gemilang ketika berganding dengan Hendra Setiawan apabila memenangi pingat emas Sukan Olimpik 2008 serta menjadi juara dunia pada 2007.

Sementara itu, Hendra dalam status twitternya turut menitipkan rasa sedih atas pemergi4n Markis, rakan beregunya itu.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kerana sudah menjadi partner yang baik buat saya dalam waktu menang ataupun kalah. Terima kasih sudah berpartner dr nol dan sama-sama berjuang selama 12 tahun. Terima kasih Kido. Selamat Jalan,tulis Hendra. Al fatihah.Credit Kosmo.