[Terkini] Slamat Jln syg temani ank kita, ” Abg pasti rindu kamu berdua” (5Gmbr)

Batu Pahat : Air mata suami bahagia bersama hingga ke akhir h4yat sudah menjadi impian bagi setiap pasangan yang sudah berkahwin, namun tiada siapa tahu akan ketentu4nya.

Apa yang pasti, walau sebesar mana pun ujian termasuklah kehilangan pasangan hidup, kehidupan tetap perlu diteruskan.

Itulah yang perlu dilalui Nik Muhammad Ariff Mohd Nazili, 29, yang sekelip mata kehilangan isteri dan anak pertamanya disebabkan C0V1D19.

Nik Muhammad Ariff berkata disebabkan pekerjaannya sebagai pemandu lori, dia sebelum ini duduk berasingan dengan isterinya, Nurul Nasrin Jasni, 25, seorang suri rumah dan tinggal bersama ibu bapanya di Parit Raja, Batu Pahat, Johor.

Arw4h isteri saya mengandung dah masuk enam bulan, tetapi disebabkan kerja saya terpaksa duduk asing sementara, Lagipun dia tak boleh bawa motor dan kereta, lebih baik dia tinggal bersama ibu bapanya.

Ada satu hari tu, dia beritahu tak sedap badan, lenguh dan sesak nafas tapi saya fikir biasalah orang meng4ndung, saya pun tak syak dia akan positif C0V1D19. Tapi makin lama, dia asyik muntah dan cakap pada saya nak pergi hospital untuk buat pemeriksaan lanjut, katanya yang tinggal di Kampung Minyak Beku, Batu Pahat.

Makcik garang’ adalah nama timangan arwah isteri Nik Ariff ketika bergurau bersama

Dia yang lebih mesra disapa Ariff berkata, pada awalnya doktor memberitahu isterinya terpaksa dit4han di Hospital Sultanah Nora Ismail, kerana suspek d3mam d3nggi tetapi apabila keputusan ujian calitan C0V1D19 keluar menunjukkan dia p0sitif.

Dia beritahu saya sambil menangis, yelah fikir anak dalam kandungan lagi, dia terlalu risau. Saya cuba pujuk dia, tapi masa tu dia dah mula batuk batuk, Selera makan masih ada cuma bila dapat tahu p0sit1f terus kena tukar w4d.

Keadaannya semakin teruk sampai batuk keluar kahak ada ketulan d4rah, Doktor maklumkan nak buat CT scan, walaupun ber1siko sebab kesan radioaktif tinggi bagi saya yang penting pada masa tu cuma nak selamatkan ny4wanya.

Tapi apa kan daya v1rus tu dah s3rang paru-paru sampai isteri tak boleh bernafas, terlalu kuaT, jadi doktor buat vide0 call bagi saya bercakap dengan dia, saling minta maaf sebelum dia ‘ditidurkan,

Tidak berkesempatan untuk dipanggil ‘Ayah’ Ariff reda dengan apa yang berlaku.

Berkongsi pengalamannya, Ariff menceritakan isterinya ‘ditidurk4n’ pada 11 Jun lalu namun sepanjang tempoh itu tiada sebarang perubahan positif yang berlaku, malah dia turut dimaklumkan hampir 90 peratus bahagian p4ru p4runya telah r0sak.

Selepas bersetuju untuk melakukan CT sc4n, Ariff memberitahu anak dalam kandungan terpaksa dikeluarkan dengan cara caesarean kerana menurut doktor peluang bagi menyelamatkan isteri tersayang masih ada.

Lima hari kemudian iaitu pada tanggal 17 Jun menjadi hari yang tidak dapat dilupakan bagi Ariff di mana anak sulungnya Nik Muhammad Adzriel ‘pergi’ namun dia tabah dengan ujian yang dihadapi.

Anak saya sempat dilahirkan, dan hidup selama enam jam sahaja. Pihak hospital beritahu anak saya negatif C0V1D19, jadi saya boleh tuntut jenazahnya macam biasa. Maknanya, boleh kebumikan seperti biasa.

Selepas dah selesai semuanya, isteri saya masih tak sedar, Hari Isnin tu saya bekerja seperti biasa, adalah semangat sikit tapi tak lama lepas tu saya terima panggilan doktor nak beri masa untuk saya video call dengan isteri sebab dia dah kr1tikal.

Perit untuk Ariff menerima kenyataan dia tidak dapat bersama lagi dengan isterinya

Tanggal 21 Jun 2021, tepat jam 6.18 petang Ariff terpaksa akur dan menerima ketentuan Ilahi bahawa degupan j4ntung isterinya telah berhenti buat selama lamanya.

Dikebumik4n di Tanah Perkvburan Islam Kampung Minyak Beku berdekatan dengan rumah Ariff, pusara anak dan isteri menjadi pengubat rindu buat dirinya.

Sekarang sedih tu masih ada, tapi bila ada kawan kawan beri support tanya khabar, kawan arwah juga ada tanya khabar ia beri sikit kekuatan untuk saya selain saya kena reda.

Saya tak minta benda ni jadi, ini adalah kem4tian insan yang paling dekat dengan saya. Sebelum ni hanya saudara terdekat jadi tak begitu terasa, tapi sekarang ni terjadi pada orang yang saya paling sayang,katanya.

Ariff turut mengingatkan orang ramai bahawa w4bak ini boleh menjangkiti sesiapa sahaja, tidak kira sama ada waktu sihat mahupun s4kit, Penting agar semua masyarakat sentiasa mendengar arahan daripada kerajaan dan kekal berada di rumah.

Ariff berkongsi mengenai kisahnya dan kesedihannya menerusi akaun TikTok miliknya, yang tular dan mendapat hampir 600 000 tontonan dan 90 000 tanda ‘like’. Al fatihah.Credit fb Nik Arif, Mstar.