[Terkini] Hilang tempat brgantung,” Selamt jlan Mamaa kak long akan jaga adk adk ” (6Gmbr)

Alor Setar : Seorang rem4ja perempuan terpaksa menggalas tugas sebagai ketua kelu4rga kepada empat adiknya setelah kehil4ngan ibu akibat k4nser dan j4ngkitan C19.

Nurin Syazwani Abdul Aziz, 15, berkata, mereka tidak menyangka ibu, Taheran Md. Isa, 46, yang menghidap k4nser p4yudara tahap empat sejak tahun lalu selain dij4ngkiti C19 pergi buat selama-lamanya pada pukul 10 malam, Rabu lalu.

Pada awalnya ibu ke wad biasa di Hospital Lama Alor Setar sejak bulan lalu kerana perlu menjalani rawatan k4nser tetapi disahkan dij4ngkiti C19 ketika rawatan, katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Dia berkata, setelah dua minggu melawan jangkitan berkenaan serta komplikasi k4nser, ibunya disahkan men1nggal dunia.

Saya dan adik-adik iaitu Nur Atikah Najwa, 14; Ahmad Saif, 12; Nur Aina Liyana, 10, dan Ahmad Said, 7, sangat sedih mendengar berita itu tambahan kami tidak sempat berbual dan menatap wajah ibu buat kali terakhir sejak dijangkiti C19, luahnya.

Menurutnya, sebelum ini ibu turut menjaga nenek, Hatijah Hussein, 81, di rumah, manakala bapa sudah mempunyai keluarga lain sejak berpisah dengan ibu.

Saya perlu kuat dan akan pastikan adik-adik saya dijaga de­ngan baik sebagai amanah ter­4khir ibu,ujarnya.

Katanya, mereka yang me­netap di sebuah rumah sewa di Flat Seri Setia, Jalan Langgar di sini menerima wang bulanan daripada Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) sebanyak RM600 untuk menampung sewa rumah serta perbelanjaan lain.

Buat masa ini, kami masih tinggal di rumah ini memandangkan baru sahaja selesai kuarantin dengan jagaan dan pengawasan saudara ibu yang lain, katanya.

Jen4zah Allahyarham Taherah selamat dikebumikan pada pukul 2.30 petang kelmarin di Tanah Perkvburan Islam Masjid Al-Irfan, Derga.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif LZNK, Syeikh Zakaria Othman berkata, pihak zakat menerima perkhabaran berkenaan dan akan menanggung beberapa kos keperluan mereka.

Kos pengurusan jen4zah ibu mereka telah diurus LZNK, agihan wang bulanan juga akan diteruskan, Seterusnya anak ketiga yang akan memasuki tingkatan satu tahun hadapan akan ditempatkan di Sekolah Zakat.

Bantuan katil khas kepada nenek mereka yang uzur juga akan diusahakan,katanya.

Tambahnya, LZNK akan terus membantu keluarga itu dan berterima kasih kepada pembayar zakat kerana hasil itu telah memudahkan golongan memerlukan. Al fatihah. Credit Kosmo.