Plakon watak Mak 1ampir mninggal duniaa akibt C0V1D19 (6gmbr)

Jakarta : Pelakon senior Indonesia, Farida Pasha atau lebih terkenal dengan wataknya sebagai Mak Lampir dalam sinetron The Mystery of Mount Merapi men1nggal dunia pada hari Sabtu (16/1/2021) jam 19.35 WIB. Dia meninggal pada usia 68 tahun kerana C0V1D19.

Perkara ini disahkan secara langsung oleh pihak media Ify Alyssa cucu kepda Farida Pasha, Delaz Sakti, Pagi ini sekitar 01.30, Ibu dan Ify memberitahu saya bahawa neneknya men1nggal, ibu Farida menghidap C0V1D19,kata Delaz ketika dihubungi oleh kru media, Ahad (17/1/2021).

Berita pemergian Farida Pasha dimuat naik cucunya, yang juga pemuzik muda, Ify Alyssa, di Instagram Story pada hari Ahad (17/1/2021).

Assalamualaikum wr.wb. Innalillahi wa inna ilaihi rojiun. Telah meninggal dunia atas belas kasihan ibu / nenek kesayangan kami Hj. Farida Pasha binti Ali Husen, tulis cucu Farida Pasha.

Selanjutnya, Ify meminta agar banyak orang memaafkan kesalahan si m4ti semasa berada di dunia, Dia juga mengucapkan terima kasih atas sokongan dan doa yang diberikan kepada neneknya selama ini.

Mohon diampunkan semua kesalahannya selama hidupnya, kami meminta untuk membuka pintu untuk meminta maaf sebanyak mungkin, Terima kasih atas segala bentuk perhatian, sokongan dan doa yang telah disampaikan selama dia sakit hingga saat terakhir,tulisnya.

Nama Farida Pasha mula dikenali oleh orang ramai menerusi filem Guna-Guna Istri Muda yang meletup di pawagam Indonesia pada tahun 1977.

Hasil lakonannya yang baik, dia kembali berlakon dalam filem 1978 Penalasan Guna-Guna Muda (Revenge for a Young Wife) dalam lakonan bersama artis terkenal pada zaman itu seperti Roy Marten , Rina Hassim, dan Aedy Moward.

Untuk kejayaannya, dia mendapat peranan yang sama dengan peranan utama dalam filem mistik, termasuk Nenek Grondong dan Dukun Ilmu Hitam, Kemudian Farida Pasha terkenal dengan peranannya sebagai Mak Lampir dalam filem kolosal dan sinetron Misteri Gunung Merapi dari tahun 1998 hingga 2005.

Bukan itu sahaja, dia juga berlakon banyak filem lain, Farida Pasha juga berlakon dalam filem The Secret: Suster Ngesot Urban Legend, yang ditayangkan pada tahun 2018,Semoga keluarganya tabah dan rohnya tenang disana, Al fatihah.