Lelaki ini dedah apa yg akan lalui jika anda seorang anggota tentera!

Enam bulan dipusat latihan (PUSASDA) itu cuma salah satu syarat melayakkan seseorang itu mnjdi anggota tentera sahaja , yg di ajar hanya basic sorang tentera… 💂‍♀️💂‍♂️💂‍♂️.

Melapor ke pasukan xkan berseorangan, mesti ada skot paling kurang 5 org ..Normal 3tahun pertama dalam bilik bujang teruk , kena kuat kan mental dan fizikal !!.

kalau salah seorang daripada 5 org itu merasa teruk dan x boleh terima keadaan itu adalah masalah pengurusan mental individu itu sendiri . . tindakkan yg dilakukan selepas itu adalah atas dorongan diri sendiri.

Kalau nk kata raging askar malaysia ni teruk beratus ribu dah berpencen dan beratus ribu sedang berkhidmat pon ada , xde masalah pon ?

aya cerita sedikit melapor masuk ke pasukan 3tahun pertama adalah neraka bagi saya dlm 3tahun ini , senior² bilik bujang bukan abg , bukan adik , bukan saudara mara jauh sekali dipertanggungjawabkan untuk mendidik , mengasuh , mengajar anggota baru yg masih 50/50 awam dan askar.

Disinilah yg akan menentukan dari hujung rambut hingga hujung kaki dari tempat tidur hingga bulu ketiak , seluar dalam pon ditentukan… sekiranya tidak buat akan dikenakan denda biasanya mmng teruk , disini la pembelajaran sebenarnya² sebagai seorangan anggota selain berkursus.

BERSEBAB!
salah satu cara untuk “MELENTUR BULUH”
adalah dgn tali . . bunyi kasar kan?
tapi hakikatnya macam tu la nak mendidik anak² tuan puan supaya boleh ikut cara kerja hidup askar sehingga ke pencen . .
percaya atau tidak tuan puan pon xlarat nak jaga anak remaja tuan puan.

Tiada istilah buli dalam tentera , semua atas dasar mendidik dgn cara tentera itu sendiri , disiplin kami jauh beza dgn dgn sektor kerajaan yg lain , brsbb kenapa tentera ini senarai sektor terkanan sekali dlm kerajaan , dlm askar ni semua terbatas,kebebasan , kesenangan , kemewahan.

Ini la yg anak tuan puan kena tinggalkan sekiranya nak masuk askar . . dalam jiwa remaja? xsemua boleh nekat tinggalkan . .
majoriti yg bertahan hidup dlm tentera ni, hanya untuk mereka berprisip.

“BERSUSAH DAHULU BERSENANG KEMUDIAN”

Then last buat la siasatan . . hukum dgn seadilnya sekiranya didapati bersalah . . sekali lgi saya mintak maaf , bukan niat saya nk mmpertikaikan . . ini la kami wira yg xdidendangkan . . mendidik untuk menjadikan anak² tuan puan yg boleh berbakti kepada agama,bangsa dan negara tak lupa juga mengenang jasa ibu bapa . . kami xperlukan org yg hanya minat semata² kami perlukan lebih dari itu !

Pesan pada anak tuan puan ,carilah kerja lain dahulu, ASKAR ini adalah pilihan terakhir bukan pertama,ASKAR bukan Lubuk Hendak Hidup Mewah Pikir byk kali baru Membuat pilihan.Credit Hafizi Akma